- Sveučilišni odjel za stručne studije Sveučilišta u Splitu nas je kontaktirao i dobio ulaznice za 10 studentica. Aktivno su slušale, sudjelovale, postavljale pitanja, odlično se predstavile, nas su oduševile. Dalmacijo… nova generacija žena je već tu - svoju objavu na Linkedinu započela je poznata hrvatska poduzetnica, Kristina Ercegović, organizatorica 5. Konferencije o novcu, poduzetništvu i investiranju, koja se u petak, 31. ožujka, održala u Briig boutique hotelu u Splitu. Program konferencije najavio je odlične predavače i paneliste što je bio dovoljan poticaj da s Odjela za stručne studije zamole organizatore za određeni broj studentskih ulaznica.
Deset studentica, inače članica Studentskog poduzetničkog inkubatora SPIK@ na Odjelu, dobilo je priliku sudjelovati, slušati i upijati aktualne teme hrvatskog poduzetništva, od savjeta kako se brendirati, kako prezentirati svoj poslovni model, kako zadržati vrhunske zaposlenike te kako uspješno voditi svoje poduzeće i konačno postati i ostati svoj gazda. Na kraju su se studentice odvažile i predstavivši sebe i svoj Odjel u najboljem svjetlu, otvoreno pitale za savjete kako zakoračiti u svijet neograničenih poslovnih izazova i mogućnosti koji je pred njima. Onom što je uslijedilo nakon toga, vjerojatno se nisu mogle nadati. Naime, oduševljeni njihovom otvorenošću i iskrenošću, svi panelisti i predavači, redom uspješni u poduzetništvu i eksperti iz svoje branše, vrlo su im srdačno ponudili pomoć, savjet i ohrabrenje. Ovo je dio njihovih dojmova.
- „Iznimno mi je zadovoljstvo što sam sudjelovala na 5. Konferencija o novcu, poduzetništvu i investiranju. Ova konferencija na mene je ostavila snažan dojam te me potaknula da više razmišljam o važnosti novca i poduzetništva o kojem svakodnevno slušamo na našem Odjelu. Žene iz portala Žene i novac rado su nas prihvatile te nam dale korisne savjete vezane uz Networking i budućnost ukoliko se želimo upustiti u svijet poduzetništva. Zahvaljujući Kristini i Odjelu za stručne studije mogle smo iz prve ruke od poduzetnika čuti sve prednosti i nedostatke poduzetništva te koje su oni greške napravili na svom poduzetničkom putu. Od održanih prezentacija najveći utisak mi je ostavila prezentacija gospođe Irene Orlović koja je uz životne probleme koji su joj se dogodili ustrajala i prebrodila ih kako privatno, tako i poslovno. Također, drago mi je što sam čula koje su najčešće financijske pogreške u poduzetništvu i kako ih mogu izbjeći. Ovo iskustvo bilo je poučno za mene i jako sam zahvalna na ovoj prilici.“
Ana Bilić, studentica 1. godine specijalističkog diplomskog stručnog studija Menadžment trgovine i turizma
- „Sudjelovanjem na 5. Konferenciji o novcu, poduzetništvu i investiranju pružila mi se izvrsna prilika za stjecanje vrijednih uvida i iskustava. Pomno sam slušala svako izlaganje, učila od uspješnih žena te dobila uvid u njihove strategije za financijski uspjeh. Iskustvo je bilo zaista izvanredno, a ja se osjećam neizmjerno zahvalna na pruženoj prilici. Svaka od njih postigla je toliko toga u svojim područjima, a njihove priče bile su iznimno motivirajuće za mene. Posebno sam impresionirana gospođom Lejlom Josipović, koja mi je pružila nezamjenjive savjete o tome kako graditi svoju karijeru. Njezin naglasak na održavanju koraka s tržištem, dok se konstantno radi na sebi, dao mi je novu perspektivu i inspirirala me da nastavim gurati sebe prema novim visinama. Također, duboko sam dirnuta pričom gospođe Irene Orlović. Njezina spontanost, iskrenost, hrabrost i konačni uspjeh u svojim nastojanjima bili su zaista inspirativni. Slušajući je, shvatila sam da je uz dovoljno odlučnosti i napornog rada sve moguće. Sveukupno, osjećam se zahvalnom što sam okružena podrškom tih divnih žena i pružam im podršku zauzvrat.“
Sara Vrdoljak, studentica 1. godine specijalističkog diplomskog stručnog studija Menadžment trgovine i turizma
- „Iskreno sam zahvalna na prilici da sudjelujem na današnjoj konferenciji. Predavanja su bila izuzetno zanimljiva, a teme su bile vrlo raznolike. Imali smo priliku upoznati predavače i isprobati neke od njihovih proizvoda, što je bilo vrlo korisno i edukativno iskustvo.“
Ivana Hrkač, studentica 3. godine prijediplomskog stručnog studija Menadžment trgovine i turizma
- "Konferencija o novcu je na mene ostavila pozitivan dojam, inspirirale su me žene iz portala Žene i novac da uskoro i ja otvorim svoj biznis i postanem poduzetnica. Pozitivna energija, sklad i međusobno pomaganje ovih žena je za mene nešto nevjerojatno. Jako mi je drago što sam sudjelovala na konferenciji jer sam upoznala Lejlu, Kristinu, Asju i Anu koje su mi dale nekoliko savjeta i ohrabrile me za budućnost. Od održanih prezentacija najviše su me dojmili Harfa d.o.o., Opereta nekretnine, Husqvarna i Interligo d.o.o. od njih sam dobila dosta korisnih informacija i ideja za privatan i poslovan život.
Matija Mamić, studentica 1. godine specijalističkog diplomskog stručnog studija Menadžment trgovine i turizma
- „Devet kolegica i ja već po samom dolasku u okruženje hotela shvatile smo da ovaj petak ni po čemu neće biti običan dan, a neka poznata lica vidjele smo već na ulazu. Nedugo zatim, udobno smo se smjestile u konferencijsku dvoranu i nestrpljivo čekale da događaj započne. U publici je bilo gotovo stotinjak ljudi, a važno je istaknuti da su to većinom bile žene koje su došle iz svih krajeva Republike Hrvatske pa čak i iz susjednih zemalja. Slijedi priča kako smo studentski auditorij zamijenile onim poduzetničkim…. I u tom pothvatu ostavile vrijedan trag.
Veliko iščekivanje, ali i blaga trema zasigurno se osjetila u našim međusobnim razgovorima, međutim, nikome to nismo pokazale. Kada je konferencija i službeno započela, redom su svoje priče izlagali poduzetnici iz različitih sektora djelatnosti. Od svih njih čule smo vrlo važne životne i poslovne lekcije, zlata vrijedne savjete i različita poučna iskustva. Teme koje smo slušale obuhvatile su sva područja koja nas zanimaju, a u svemu tome najviše su nas inspirirale lijepe poduzetničke priče. Znale smo i ranije da svaka poduzetnička priča ne mora nužno biti uspješna, ali iskustva svih tih ljudi naučila su nas da upornost i vrijedan rad nikada neće proći nezapaženo te da svaka poduzetnička priča može imati uspješan ishod.
U pauzama između izlaganja, međusobno smo razgovarale i promatrale što se događa u našem okruženju. Svi poduzetnici komunicirali su u manjim grupama, a neki od njih sigurno su se tek tada upoznali ili razmjenjivali poslovne ideje. Željele smo nekima pristupiti i s njima se upoznati, ali nikako nismo odlučile kada je pravi trenutak, a kasnije smo shvatile i zašto. U nekoliko navrata ipak smo razmijenile poneku riječ s divnim gospođama koje su bile smještene u našoj blizini i shvatile da bismo to trebale učiniti i s ostalima kada nam se ukaže prilika.
Već u sljedećoj pauzi upoznale smo dvije poduzetnice, Tamaru i Anu, a razgovor s njima ohrabrio nas je da i dalje upoznajemo ljude oko sebe. Kako se konferencija bližila kraju, razmišljale smo o pitanjima koje možemo pitati preostale paneliste i sjetile se jedne čarobne riječi - networking. Da, to je to, to je ono što smo u svom okruženju promatrale prethodnih nekoliko sati, ali se ipak nismo odvažile primijeniti networking u praksi.
Zato smo se u jednom trenutku kratko predstavile publici, istaknule kako nemamo previše iskustva na ovakvim događajima te upitale kako zapravo prići nekome i razvijati networking. Naglasile smo da smo studentice Odjela za stručne studije i da cijeli dan sramežljivo promatramo kako svi lako i ugodno komuniciraju te nas je zanimao odgovor u čemu je tajna. Onda se dogodilo nešto čarobno. Cijela dvorana nas je glasnim pljeskom podržala, a u pozadini su se čuli komentari koji su upućivali na to da je pitanje zaista dobro.
Gospođa Kristina, koja je u tom trenutku izlagala, izvrsno je odgovorila na naše pitanje, a iz njezinog odgovora zaključile smo da u stvarnosti niti ne postoji nikakva tajna. Objasnila nam je da su poduzetnici ljudi kao i svi drugi te da svakome možemo slobodno prići, predstaviti se i reći da bismo voljeli više čuti o njima i njihovom poslu, a također je naglasila i da se uvijek možemo povezati na društvenim mrežama. Svakako smo njezine vrijedne savjete odlučile primijeniti čim prije.
Nakon što je konferencija službeno završila, uslijedilo je nešto što nitko nije mogao predvidjeti. Odjednom se oko nas stvorio veliki krug poduzetnica koje su nas željele upoznati, koje su nam čestitale na izvrsnom pitanju i opušteno razgovarale s nama. Bilo ih je zaista jako puno, tako da je svaka od nas u određenim trenucima razgovarala i s nekoliko poduzetnica odjednom. Sa svima je bilo vrlo ugodno razgovarati te su sve bile nasmijane i otvorene za komunikaciju, a mi smo ponovno dobile dragocjene savjete i podršku za sve naše ideje.
U cijeloj toj gužvi shvatile smo da nećemo uspjeti zapamtiti sva imena pa smo tako odmah odlučile da ćemo ih potražiti na društvenim mrežama, a dobile smo i nekoliko posjetnica i poklona. Opet bi bilo nemoguće nekoga posebno istaknuti jer smo svima neizmjerno zahvalne i sa svima ćemo ostati u kontaktu, a nadamo se kako ćemo se nekad u budućnosti ponovo sresti. Zaključile smo da nam je na cijeloj konferenciji bilo prekrasno, no, ovakav završetak svemu je dao jednu novu, veću dimenziju. Sretne i zadovoljne pozdravile smo se sa svima te s osmijehom na licu napustile hotel.
Dojmovi se još uvijek sliježu, ali možemo zaključiti da ona priča o svemu, samo ne običnom petku, sigurno odgovara opisu. Sada se opet vraćamo na onaj trenutak gdje smo na pauzi okružene poduzetnicima, ali ne uspijevamo odrediti kada je dobra prigoda da nekome priđemo. Evo, ipak smo saznale koji je to pravi trenutak - svaki trenutak je pravi trenutak i prava prilika za networking. Naučile smo da ovakve konferencije osim edukativne uloge imaju i ulogu u networkingu. Iz iskustva razgovaranja sa svim poduzetnicama, naučile smo da ćemo u gotovo svim slučajevima naići na odobravanje s druge strane te da iz pristojnog i nenametljivog pristupa mogu proizaći poznanstva i prijateljstva za cijeli život. Ovo neprocjenjivo iskustvo sve nas je dodatno potaknulo da se jednog dana aktivno uključimo u svijet poduzetništva, da radimo na sebi i svojim ciljevima te nikada ne posustajemo pred izazovima koji nas zateknu. Bilo nam je iznimno zadovoljstvo sudjelovati i od srca zahvaljujemo svim tim nevjerojatnim ženama koje su nas inspirirale i svojim primjerom nam pokazale da ženska podrška i snaga može pokrenuti cijeli svijet, a osobito onaj poduzetnički.“
Laura Lara Gizdić, studentica 1. godine specijalističkog diplomskog stručnog studija Menadžment trgovine i turizma
- „Svestrani gosti i panelisti, njih dvadeset, svoje dugogodišnje poduzetničko iskustvo prenijelo je na uzvanike među kojima je bilo nas deset studentica trgovine i poduzetništva s Odjela za stručne studije Sveučilišta u Splitu. Sve smo poduzetne- studiramo, radimo, volontiramo i aktivno razmišljamo o bavljenju poduzetništvom u nekoj od sfera vlastitih ambicija. Zauzevši svatko svoje mjesto, cijeli jedan red stolica u publici, pripao je nama. I zbilja, od samog početka, čije je prvo predavanje, nakon otvaranja organizatorice Kristine Ercegović, pripalo Manueli Šoli na temu brendiranja, pomno smo upijale i slušale riječi, iskustva, priče i zapisivale savjete.
Moglo se čuti prekrasnih komplimenata koje žene govore za žene: osjećajne, emocionalne, emotivne, britke i brze. Jednom riječju- žene su perfect. No, tek tu započinje pravo pitanje- koliko žene daju sebe i koliko dobiju natrag? Slika žene drastično se mijenja i sve više tržišnog prostora pripada upravo njima- ženama. Upravo u tom dijelu razmišljanja nastupila muška strana- Jan de Jong. Nizozemac, koji već dugi niz godina živi u Hrvatskoj koju je prepoznao kao sigurnu zemlju te kaže- tamo gdje ima puno problema ima i puno riješena i prostora za rad. Pred samu pauzu, pola sata pripalo je temi nekretnine, koje je održala direktorica agencije za nekretnine Opereta.
Tijekom pauze nas deset stajale smo kao da tražimo znak ili dozvolu kojom bi dobile zeleno svijetlo za povezivanjem i networking-om s poduzetnicima u dvorani. Nedostajao nam je kontakt… No, to će se uskoro promijeniti.
Nakon osvježenja teme su odmah postale pitkije. Osim samog savjeta kako pravog zaposlenika ujedno i zadržati uslijedile su stvarne životne priče koje su potakle poduzetnice na otvaranje vlastite škole ili OPG-a te kako otvoriti i zadržati posao u ugostiteljstvu i turizmu. Sveobuhvatnost i širina različitih perspektiva nadopunjivala je temu za temom pa je koncentracija publike prema kraju rasla. Postajale smo sve više pune ideja. Jednostavno rečeno, toliko nas je inspirirala energija u dvorani da se jedna kolegica elegantno ustala, predstavila sebe, studij i nas kolegice te jasno rekla: ,,Čule smo predivne priče i skupile mnogo znanja kroz Vaše prezentacije, no, sada nas zanima jedno važno pitanje- Kako mi, studentice, možemo Vama, poduzetnicama, prići i stupiti u kontakt s Vama?''
Osjetila sam olakšanje od misli jer to je bilo to što je nedostajalo- aktivnost na djelu. Na ovo hrabro pitanje, sve poduzetnice odgovorile su pljeskom. Čulo se i nekoliko bravo, a poduzetnica u redu ispred nas se okrenula i rekla: ostanite do kraja, rado ćemo se povezati s vama. Jedva smo se natjerale otići nakon završetka prema obavezama koje su naš čekale. Pred sam kraj, jedna fenomenalna rečenica ostala mi je u ušima: najbolja investicija je ona u koju ne uložiš, a hoće reći: informiraj se, pitaj, njuškaj, traži. Vjeruj. Samo to, dovodi, kako mene tako i moje kolegice, a i društvo u cjelini ka budućnosti kojoj stremimo.
Destigmatizacija pomoći onih koji još nisu pustili svoj glas jer misle kako ne znaju ili ne mogu doprinijeti, odavno je započela. Upravo tu nastupa povezivanje i networking, odnosno povezivanje kroz znanje i iskustvo. Osvještavanje društva i zajednice kako jedan drugome moramo, ali i trebali bi biti dostupni postalo je imperativ. Nekada prvi korak, otvaranje samog sebe i početak rečenice ,,Ja sam…'' zna biti najteža stvar koju mi kao mlade osobe možemo napraviti za sebe. I upravo je to poanta ove konferencije o novcu, koja i nije samo o njemu već i smjelosti da se za istog izborimo na svoj i autentičan način.“
Tea Petra Debak, studentica 3. godine prijediplomskog stručnog studija Menadžment trgovine i turizma