Dok živa u termometru kuha, Sveučilišna galerija ugostila je Marija Romodu, slikara novije generacije kojem je ovo prva samostalna izložba u Splitu. Izložbu Portal II u četvrtak, 20. srpnja, predstavio je kustos, povjesničar umjetnosti Ivor Igrec koji se na samom početku zahvalio Sveučilištu u Splitu te rektoru prof. dr. sc. Draganu Ljutiću na suradnji kazavši da mu je iznimna čast otvoriti izložbu u ovom prekrasnom i respektabilnom prostoru:
- Umjetnik nam predstavlja 17 radova koji su dio njegovog recentnog ciklusa što je nastajao posljednjih nekoliko godina. On svakako propitkuje svoju vlastitu autoreferencijalnost kroz prizmu recentnih globalnih događanja i trenutnog stanja svijeta, svog vlastitog odnosa s globalnim, te svoju ulogu u današnjem društvu. Radovi su često naizgled tematski različiti, no sve ih povezuje osjećaj otuđenja i egzistencijalne tjeskobe, kao i borbe protiv istog, što se očituje i u samim nazivima radova. Iako su Romodi tradicionalni mediji bliskiji od digitalnih, većina je skica za njegove radove nastala upravo kolažiranjem pomoću digitalnih alata. Portal je svojevrsni izazov i pokušaj da umjetnik kroz slikarski medij uspostavi kontakt s novom publikom. Ono što je specifično za ovu seriju koju umjetnik stvara posljednjih godina jest stilsko spajanje dva naizgled suprotna stava u umjetnosti koja se često bave različitim temama. S jedne strane su snažno prisutna stilska obilježja nadrealizma, motivi s one strane stvarnosti, proizvodi fantazije i snoviđenja, a s druge strane umjetnika zanimaju teme koje su obilježje Pop arta, prikazivanje banalnosti, plitkosti svakodnevnog života, polemiziranje o konzumerizmu koje je često humoristično koliko je i kritički nastrojeno – započeo je svoje izlaganje Ivor Igrec.
Stanje blagostanja i stabilnosti jako je teško kritizirati i nisu nužno dobar preduvjet za nastanak upečatljive umjetnosti. Što su problemi suvremenog društva veći, to je izraženiji egzistencijalizam, satiriziranje te kritika društva pa tako i kroz umjetnost:
- U filmu Treći čovjek Orson Welles je napisao kako su u Italiji pod Borgijama imali 30 godina terora, ratovanja i krvoprolića, ali je zato ta zemlja istodobno iznjedrila Michelangela, Da Vincija i samu renesansu, dok je Švicarska sa svojom politikom bratske ljubavi, pola milenija demokracije i mira stvorila tek sat s pticom kukavicom – zaključio je kustos izložbe.
Prije samog otvorenja, Igrec se osvrnuo i na postav izložbe koja znakovito počinje s autoportretom umjetnika, radom Zraka sunca te drugim početnim radom naziva Exit koji se tematski naslanja na umjetnikove portale, tj. telefonske govornice:
- Ovdje je to lažni izlaz jer je zapravo riječ o javnom TOI TOI WC-u, tako da smo malo odlučili i humoristično početi izložbu da i razmještaj radova donekle ima jednu duhovitu naraciju – zaključio je i pozvao prisutne da uživaju u daljnjem otkrivanju radova te svim zaželio ugodnu večer.
Mario Romoda rođen je u Vukovaru 1987. godine. Pohađao je Školu za primijenjenu umjetnost i dizajn u Osijeku te osvajao niz nagrada na državnim natjecanjima u crtanju, a 2004. godine i generacijsku nagradu kao najbolji učenik. Po završetku srednje škole upisao je Akademiju likovnih umjetnosti u Zagrebu, studij slikarstva. Preddiplomski sveučilišni studij slikarstva završio je pod mentorstvom profesora Duje Jurića kao najbolji student Akademije likovnih umjetnosti. Studij slikarstva diplomirao je 2012. godine pod mentorstvom profesora Zoltana Novaka. Imao je deset samostalnih izložbi u zemlji, a ostvario je i mnogobrojne skupne izložbe u inozemstvu od kojih se ističu Cre-art rezidencije u Litvi i Makedoniji.
Izložbu je organizirala i moderirala Helena Trze Jakelić, voditeljica Sveučilišne galerije, a može se pogledati do 4. kolovoza 2023. godine.